Túl az év végi készletleltározáson többünknek már a háta közepére sem hiányzik a következő, pedig előfordulhatnak ugye akár év közbeni leltározások is. Mindig tanul az ember, így a legutolsó alkalom után is biztosan vannak olyan folyamatok, amikre azt mondjuk, hogy legközelebb biztosan máshogyan, egyszerűbben fogjuk csinálni.
Most nézzük meg először, hogy mikor is kötelező a leltározás?
A mérleg fordulónapjával, jellemzően december 31-ei nappal kötelező elvégezni többek között a készletleltározást is. Persze nem kizárt az sem, hogy van olyan vállalkozás, ahol negyedévente, vagy félévente történik ez meg, vagy esetleg folyamatosan.
Nézzük meg a következő szituációkat!
- Átadási-átvételi leltárt kell felvennünk a személyi változás bekövetkezésének napján, ha az eszközök, készletek kezeléséért felelős alkalmazottak személyében változás következik be. Fontos, hogy ezt ne felejtsük el egyrészt magunk, másrészt a volt és a jövőbeni készletért felelős munkatársak miatt. Hiszen a leltár és annak helyes vezetése bizony felelős munka.
- A folyamatos leltározás lényege az, hogy minden eszközt vagy forrást nem a fordulónapon, hanem a Leltározási szabályzatban meghatározott időszakokban kell felleltározni. A Leltározási szabályzat kialakításánál éppen ezért érdemes megnézni, hogy segítség-e nekünk a gyakoribb leltározás.
-
Fordulónapi (XII. 31-ei) leltározás esetén a leltározást a vállalkozás egész területén vagy területileg különálló, elhatárolt egységeiben előre meghatározott napon kell elvégezni. Ez a leggyakoribb és tetszik, nem tetszik, ezt bizony meg kell csinálnunk ahhoz, hogy az év végi mérlegünket megfelelő módon el tudjuk készíteni és alá tudjuk támasztani egy pontos leltárral.
Most nézzük meg először, hogy mikor is kötelező a leltározás?
A mérleg fordulónapjával, jellemzően december 31-ei nappal kötelező elvégezni többek között a készletleltározást is. Persze nem kizárt az sem, hogy van olyan vállalkozás, ahol negyedévente, vagy félévente történik ez meg, vagy esetleg folyamatosan.
Nézzük meg a következő szituációkat!
- Átadási-átvételi leltárt kell felvennünk a személyi változás bekövetkezésének napján, ha az eszközök, készletek kezeléséért felelős alkalmazottak személyében változás következik be. Fontos, hogy ezt ne felejtsük el egyrészt magunk, másrészt a volt és a jövőbeni készletért felelős munkatársak miatt. Hiszen a leltár és annak helyes vezetése bizony felelős munka.
- A folyamatos leltározás lényege az, hogy minden eszközt vagy forrást nem a fordulónapon, hanem a Leltározási szabályzatban meghatározott időszakokban kell felleltározni. A Leltározási szabályzat kialakításánál éppen ezért érdemes megnézni, hogy segítség-e nekünk a gyakoribb leltározás.
-
Fordulónapi (XII. 31-ei) leltározás esetén a leltározást a vállalkozás egész területén vagy területileg különálló, elhatárolt egységeiben előre meghatározott napon kell elvégezni. Ez a leggyakoribb és tetszik, nem tetszik, ezt bizony meg kell csinálnunk ahhoz, hogy az év végi mérlegünket megfelelő módon el tudjuk készíteni és alá tudjuk támasztani egy pontos leltárral.
Mi szükséges a leltározáshoz?
Az emberi erőforrásokon kívül napjainkban elengedhetetlen egy gyors, problémamentes készletgazdálkodási modullal ellátott vállalatirányítási program, mint például a Servantes Vállalatirányítási Szoftverrendszer. Számos olyan egyszerű és kényelmi, de funkcionális lekérdezései vannak, amelyek igazán megkönnyítik a leltározási, ellenőrzési feladatainkat.
Mi szükséges a leltározáshoz?
Az emberi erőforrásokon kívül napjainkban elengedhetetlen egy gyors, problémamentes készletgazdálkodási modullal ellátott vállalatirányítási program, mint például a Servantes Vállalatirányítási Szoftverrendszer. Számos olyan egyszerű és kényelmi, de funkcionális lekérdezései vannak, amelyek igazán megkönnyítik a leltározási, ellenőrzési feladatainkat.
Hogyan is kezdjünk hozzá a leltározáshoz?
Legyen kisebb vagy akár nagyobb leltárkészletünk, ami elengedhetetlen az a leltárívek összegyűjtése. Egy igazán felhasználóbarát szoftver, mint a Servantes mindenre gondol. Listázhatunk leltáríveket raktárak szerint (például telephelyek), raktárhelyek szerint (például tizedik polc), vagy akár cikkcsoportok szerint.
Kérhetünk természetesen olyan listát, ami már alapban tartalmazza a gép szerinti készletmennyiséget, vagy nyomtathatunk listát enélkül is. Ha szeretnénk, akár kérhetjük az aktuális nyilvántartásban nulla készletű tétekkel, illetve anélkül is, mely bizony megkönnyíti a leltározó munkáját abban az esetben, ha a valóságban mégiscsak megbújt volna az adott készletből pár darab a polcon, hiszen akkor ezt könnyen tudja feljegyezni. Természetesen ezen listák pontos információval szolgálnak a készlet raktáron belül való elhelyezkedése terén is, hogy a leltározó célirányosan tudjon haladni munkájával, mindenféle keresgélést mellőzve.
Amennyiben többféle raktárkészlettel rendelkezünk, úgy munkatársaink a kinyomtatott leltárívek segítségével akár csoportokba rendeződve elkezdhetik a mennyiségi vagy a súly szerinti készlet ellenőrzését.
Munkájuk végeztével a programba rögzítve egy kattintással, pillanatokon belül elérhetővé válnak a különbségek, legyen szó hiányról, vagy akár többletről.
Hogyan is kezdjünk hozzá a leltározáshoz?
Legyen kisebb vagy akár nagyobb leltárkészletünk, ami elengedhetetlen az a leltárívek összegyűjtése. Egy igazán felhasználóbarát szoftver, mint a Servantes mindenre gondol. Listázhatunk leltáríveket raktárak szerint (például telephelyek), raktárhelyek szerint (például tizedik polc), vagy akár cikkcsoportok szerint.
Kérhetünk természetesen olyan listát, ami már alapban tartalmazza a gép szerinti készletmennyiséget, vagy nyomtathatunk listát enélkül is. Ha szeretnénk, akár kérhetjük az aktuális nyilvántartásban nulla készletű tétekkel, illetve anélkül is, mely bizony megkönnyíti a leltározó munkáját abban az esetben, ha a valóságban mégiscsak megbújt volna az adott készletből pár darab a polcon, hiszen akkor ezt könnyen tudja feljegyezni. Természetesen ezen listák pontos információval szolgálnak a készlet raktáron belül való elhelyezkedése terén is, hogy a leltározó célirányosan tudjon haladni munkájával, mindenféle keresgélést mellőzve.
Amennyiben többféle raktárkészlettel rendelkezünk, úgy munkatársaink a kinyomtatott leltárívek segítségével akár csoportokba rendeződve elkezdhetik a mennyiségi vagy a súly szerinti készlet ellenőrzését.
Munkájuk végeztével a programba rögzítve egy kattintással, pillanatokon belül elérhetővé válnak a különbségek, legyen szó hiányról, vagy akár többletről.
A leltározás lehet álomszerű
Egy olyan automatizmussal ellátott integrált vállalatirányítási rendszer, mint a Servantes, előzetes beparaméterezés után lehetőséget nyújt a leltáreredmény főkönyvben való megjelenéséhez is.
El sem tudtuk eddig képzelni, hogy a leltározás lehet álomszerű feladat is, hiszen egy megbízható, testre szabható program, mint a Servantes e téren is megkönnyítheti életünket.
Még mindenki előtt ott a lehetőség, hogy a következő leltározásnál egy több automatizmussal ellátott programmal végezze a munkáját, ezzel értékes időt spórolva nem egy munkatársnak, hatékonnyá és gazdaságossá téve a leltározás folyamatát. Hiszen mi sem egyszerűbb, mint az egyszer egy, hogy egy lista alapján megkeressük például a tizedik polc, harmadik dobozában azt öt kis alkatrészt, amit mutat a program. Majd a könyvelésnek már nincs is más dolga, minthogy egy gombnyomással átintegráljuk a tényleges adatokat, esetleges többletet, vagy készlethiányt a könyvelés felé.
A leltározás lehet álomszerű
Egy olyan automatizmussal ellátott integrált vállalatirányítási rendszer, mint a Servantes, előzetes beparaméterezés után lehetőséget nyújt a leltáreredmény főkönyvben való megjelenéséhez is.
El sem tudtuk eddig képzelni, hogy a leltározás lehet álomszerű feladat is, hiszen egy megbízható, testre szabható program, mint a Servantes e téren is megkönnyítheti életünket.
Még mindenki előtt ott a lehetőség, hogy a következő leltározásnál egy több automatizmussal ellátott programmal végezze a munkáját, ezzel értékes időt spórolva nem egy munkatársnak, hatékonnyá és gazdaságossá téve a leltározás folyamatát. Hiszen mi sem egyszerűbb, mint az egyszer egy, hogy egy lista alapján megkeressük például a tizedik polc, harmadik dobozában azt öt kis alkatrészt, amit mutat a program. Majd a könyvelésnek már nincs is más dolga, minthogy egy gombnyomással átintegráljuk a tényleges adatokat, esetleges többletet, vagy készlethiányt a könyvelés felé.
Bemutatót kérek